Kaip dažnai vairuojant automobilį, ilgesnį atstumą, imate žiovauti, tampa sunku sutelkti dėmesį į vairavimą ar miegas suima taip, jog atrodo tuoj užmigsite? Miegas vairuojant visų į kelią išsiruošusių vairuotojų priešas – ypač jaunų, dirbančių pamainomis ar krovinius gabenančių vairuotojų bei vairuotojų, turinčių miego sutrikimų.
Kad miegas yra neatsiejama kokybiško ir saugaus vairavimo dalis, tik patvirtina dar metų pradžioje įvykęs skaudus eismo įvykis, kai iš „Winter Rally“ po nakties važiuojantis automobilis rėžėsi i valytuvo-barstytuvo galą, nes automobilio vairuotojas sunkvežimio nepastebėjo dėl to, kad galimai užmigo. Vairuotojas buvo mirtinai sužalotas, kiti su juo važiavę keleiviai patyrė įvairius sužeidimus.
„Prie vairo mieguistam tekę pasijusti greičiausiai ne vienam iš mūsų, tačiau iš pažiūros nekalta organizmo būsena gali sukelti rimtas pasekmes – gali įvykti eismo įvykis. Miego trūkumas žmogaus kūnui daro panašų poveikį kaip ir alkoholio vartojimas. Žmogus patampa mažiau dėmesingas, mažiau pastabus, sulėtėja reakcija, vairuotojas nebegeba priimti racionalių sprendimų, pakinta matymas, spalvų suvokimas, klausa”, – sako Lietuvos transporto saugos administracijos Sausumos transporto veiklos ir pramoginės laivybos priežiūros departamento Kauno skyriaus viršininkas Remigijus Valatkevičius.
Pavargęs, nepailsėjęs bei mieguistas vairuotojas kelia pavojų ne tik sau, bet ir kitiems. Amerikiečiai miego ekspertai sako, kad, sumažėjus koncentracijai, tikimybė patekti į avariją žmogui, kuriam trūksta miego, padidėja 44 poc. Vairuojant užsnūdus netgi tik vienai sekundei, tai gali sukelti itin skaudžių pasekmių. Mieguistumą paprastai kelia poilsio trūkumas ar miego nebuvimas, pamaininis darbas, miego sutrikimai, vairavimas be poilsio pertraukėlių, mieguistumą skatinančių vaistų vartojimas.
„Nuovargio
poveikis skirtingam vairuotojui bus kitoks, tačiau dažniausiai poilsio
trūkumas ar nebuvimas skatina lėtesnę reakciją,
trumpalaikės atminties pablogėjimą. Vairuotojai taip pat gali tapti
agresyvūs, susierzinę.”, – sako R. Valatkevičius.
Sumažinus
miego laiką „tik“ 1-2 valandomis, net ir jauniems žmonėms 20 proc.
padidėja insulto ir kitų smegenų pažeidimų rizika. Nepaisant amžiaus
nemiegantiems, dirglumas padidėja 50 proc.
Ir tada mes nebestebime šviesoforų, pasiduodame lenkiami, neįjungiame
posūkio signalų, pradedame „bausti“ blondines, keikti ir pavojingai
lenkti lėtai judančius automobilius.
Nuovargis ar miego trūkumas veikia visus vairuotojus, tačiau labiausiai daro poveikį jauniems vairuotojams. Pavyzdžiui, jauniems vairuotojams iki 25 metų vairavimas naktį gali tapti ypač dideliu iššūkiu. Daugeliui suaugusiųjų reikia septynių ar aštuonių valandų miego per naktį, tačiau jauniems vairuotojams reikia devynių valandų miego, kad jie būtų lygiaverčiai vyresniems vairuotojams. Todėl jauni vairuotojai turėtų turėti koncentruotą ir stabilų miego grafiką ir vengti alkoholio, siekiant sumažinti apsnūdimo riziką.
Ne mažiau poilsis ir miegas poveikį daro dirbantiems pamainomis. Jeigu gali kooperuotis, dirbantys naktį apsvaigusio vairavimo riziką gali sumažinti dalindamiesi vairavimo atkarpomis. Taip pat, jei planuojama vykti ilgą kelio atkarpą, reikėtų vengti ilgų viršvalandžių ar kelionę planuoti, o esant galimybei ir atidėti, kad į kelią nereikėtų išvažiuoti iškart po išdirbtos pamainos.
Komercinius užsakymus ar krovinius gabenantys vairuotojai, paprastai didžiąją savo atkarpos dalį nuvažiuoja naktį, todėl jie yra ypač padidintos rizikos grupėje. Taigi labai svarbu, kad siekdami sumažinti apsnūdimo riziką, komercinių užsakymų vairuotojai darytų nustatytos trukmės poilsio pertraukėles.
Dar
viena vairuotojų grupė, kurią realiai veikia nuovargis – turintys miego
sutrikimų. Vairuotojai, kurie turi nenustatyta
miego sutrikimą, yra tarsi tiksinti bomba. Jei vairuojant, visuomet ima
miegas ir vairuotojas jaučiasi pavargęs, jis turėtų pasikonsultuoti su
gydytoju. Žmones, kurie jau žino, kad turi miego sutrikimą, turi
laikytis medikų nurodymų ir važiuoti ypač atsargiai.
Nuolatinis poilsio nebuvimas iššaukia lėtines širdies ligas. Vairuotoją
gali ištikti širdies priepuolis, o tai didelė grėsmė eismo saugai.
Todėl siekiant sumažinti nuovargio ar poilsio trūkumo poveikį
vairuotojui reikėtų labiau stebėti savo organizmo siunčiamus signalus.
Vairuojant ilgas ir tas pačias kelio atkarpas žmogus dažniausiai žino,
kuriose vietose jį ima miegas, taigi atsižvelgęs į tai
vairuotojas turėtų planuoti ir savo poilsio pertraukėles.
Greitam išsiblaškymui tikrai padės kofeino turintys gėrimai, tačiau
reikėtų neužmiršti, kad jų poveikis trumpalaikis ir kofeino turintys
gėrimai negali būti miego pakaitalas.
Žinodamas, kad laukia ilga kelionė, vairuotojas turėtų kokybiškai pailsėti jau iš vakaro.
Idealu, jei vairuotojas gali keliauti ne vienas. Tuomet bendrakeleivis
vairuotojui neleis užsnūsti, o, esant galimybei, ir pakeis prie vairo.
Jei tokios galimybės nėra, tuomet vairuotojas bent jau turėtų įsileisti
gryno oro, pasileisti energingos ir ritmingos muzikos. Visuomet
teisingas – sustabdyti transporto priemonę tam skirtoje saugioje kelio
vietoje ir padaryti trumpą pertraukėlę – išlipti iš
automobilio, pasivaikščioti, o gal netgi trumpai numigti.
Kroviniu gabenimas turi buti ne tik greitas, bet ir saugus todel pritariu, kad miegas vilkiku vairuotojams yra itin svarbus, nes darbas labai atsakingas. Kelyje esi atsakingas ne tik uz dideli ir sunku savo automobili, jo turini, bet ir nesukelti pavojaus kitiems eismo dalyviams
Tikrai, kroviniu vezimas yra labai atsakingas, nes vairuojant sunkiasvori automobili esi atsakingas ne tik uz gabenama krovini, taciau ir uz autoivykio pasekmes, kurios, susidurus su tokiu automobiliu, buna labai skaudzios. Vairuotoju busena svarbi ne maziau nei automobilio technine bukle
Man tolimųjų reisų vairuotojų darbas atrodo vienas sunkiausių. Vairuoti naktį nemėgstu, nes ima miegas. Be to, gyvena kone mėnesiais vilkike. Gali tik įsivaizduoti kaip grįžę namo svajoja apie patogią savo lovą, kur jaukūs ir šilti tekstilės gaminiai o ne miegas kabinoje ant gulto su drabužiais, apsiprausimas degalinėje, greitas maistas ir visiškas komforto nebuvimas.