Jau eilę metų Raseinių miesto gyventojai buvo įpratę, kad prieš rugsėjo 1-ąją atnaujinamas gatvių ir pėsčiųjų perėjų ženklinimas. Šiandien iki meto, kada į mokyklas pasipils vaikai lieka vos kelios dienos.
Šį pirmadienį buvo išsiūti elektroniniai laiškai, rajono mero pavaduotojui K. Užemeckui, UAB „Raseinių komunalinės paslaugos“ direktoriui S. Kleišmantui, administracijos direktoriui E. Jonylai, su klausimu: „Kada prasidės gatvių ženklinimo darbai, kas juos vykdys?“
Atsakymai buvo daugiau nei lakoniški: „Darbai vyksta“. Rugpjūčio 22 d., savivaldybės įmonė UAB „Raseinių komunalinės paslaugos“ darbus tikrai pradėjo.
Vidaus sandorius savivaldybė turėtų vykdyti tik išimtiniu atveju
UAB „Raseinių komunalinės paslaugos“ – savivaldybės įmonė. Vykstantys gatvių ženklinimo darbai galimai „pakišti“ po slidžiu vidaus sandoriu. Viešojo tokios paslaugos pirkimo konkurso nebuvo. O nuo 2017 m. liepos 1 d. įsigaliojo naujas Viešųjų pirkimų įstatymas.
Lietuvos savivaldybės paslaugas pirkti gali dviem būdais: skelbti viešąjį konkursą arba sudaryti vidaus sandorį. Viešajame konkurse dėl teisės savivaldybės gyventojams teikti paslaugas gali varžytis visos norinčios ir konkurso sąlygas atitinkančios įmonės. Vidaus sandoris be jokio konkurso sudaromas su savivaldybės valdoma įmone (SVĮ).
Pagal įstatymą be konkurso pirkti paslaugas savivaldybės turėtų tik išimtiniu atveju – kai kitaip neįmanoma užtikrinti paslaugos teikimo nepertraukiamumo, geros kokybės ir prieinamumo. Ar gatvių ženklinimas gali būti vertinamas, kaip išimtinis atvejis?
Sutartys, jeigu tokios yra, iki šiol nepaviešintos
Paskutiniame, liepos mėnesį, vykusiame tarybos posėdyje rajono taryba leido Raseinių raj. savivaldybės administracijos direktoriui E. Jonylai atlikti vidaus sandorius, t.y. pasirašyti sutartis su savivaldybės įmonėmis UAB „Raseinių autobusų parkas“ ir UAB „Raseinių komunalinės paslaugos“.
Vidaus sandoriai Lietuvoje įteisinti 2010 metais. Jie suteikia galimybę pirkti prekes ir paslaugas be viešojo konkurso. Tai Viešųjų pirkimų įstatymo išimtis, kai perkančioji organizacija sudaro sutartį su savo pačios kontroliuojama tarnyba ar padaliniu. Ši išimtis atsirado tam, kad palengvintų ir pagreitintų pirkimų procedūrą.
Konkurencijos
tarybos 2015 metais atliktas Komunalinių paslaugų rinkos tyrimas parodė, kad tų
savivaldybių, kurios sudaro vidaus sandorius, gyventojai moka nuo 5 iki 100
proc. daugiau už komunalinių atliekų išvežimą. Mažesnę kainą galintys pasiūlyti
tiekėjai net nedalyvauja pirkimuose, nes nėra organizuojamas konkursas. Taip
ribojama konkurencija, o gyventojai už komunalines paslaugas sumoka brangiau.
Viešųjų pirkimų įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje
numatyta, kad vidaus sandoris gali būti sudaromas tik išimtiniu atveju, kai
perkant viešojo pirkimo būdu būtų neįmanoma užtikrinti paslaugos teikimo
nepertraukiamumo, geros kokybės ir prieinamumo. Savivaldybės turi pareigą
įvertinti, ar pirkimas atitinka visas tris sąlygas. Ar savivaldybė atlieka tokį
vertinimą? Ar sandoris pagrįstas? Niekas šito nepatikrina.
Sutartys pasirašytos tarp administracijos vadovo E. Jonylos ir
savivaldybės įmonių turi būti viešinamos. Tačiau jų viešojoje erdvėje nėra. O
darbai vyksta.
Seimo narys apie įstatyme numatytas išimtis
LR Seimo narys A. Nekrošius, svarstant Viešųjų pirkimų įstatymo 10 str., kuri kalbėjo apie galimybę savivaldybėms palikti išlygą, buvo užregistravęs pataisą – išvis panaikinti vidaus sandorius. Paprašius pakomentuoti situaciją, kai liepos 24 d. vykusiame posėdyje rajono tarybos nariai balsavo „UŽ“ galimybė pasirašyti vietos sandorius, Seimo narys A. Nekrošius atsakė: „Aš savo nuomonės šiuo klausimu nepakeitęs. Manau, kad buvo pasiekti esminiai pokyčiai užkardant ydingas praktikas, kurios susidarydavo VALSTYBĖS valdomose įmonėse, kai buvo plačiai paplitę vidaus sandoriai. Savivaldybės šiuo atveju turi tam tikras, įstatymuose numatytas išimtis. Manau, kad jomis vadovaudamiesi tarybos nariai ir priėmė sprendimus. Savivaldybės taryba yra kolegialus sprendimų priėmėjas, todėl visa atsakomybė tenka visai tarybai,“- sakė politikas.
Savivaldybės direktoriaus E. Jonylos prašymas leisti sudaryti Vidaus sandorius su savivaldybės įmonėmis, apgalvotas žingsnis. Viešųjų pirkimų tarnybai įtarus, kad šios sutartys pažeidžia įstatymą, į teisminius procesus įtrauks ne administraciją, o visą tarybą. O rajono gyventojai praras galimybę gauti pigesnę ir kokybiškesnę paslaugą.