
Neseniai socialiniuose tinkluose pasipylė raseiniškių komentarai apie prastą dviračių ir pėsčiųjų tako, esančio šalia valstybinės reikšmės kelio Nr. 146 Raseiniai–Šilinė, būklę – žmonės dalijosi vaizdais, kuriuose matyti ne tik žolė tako pakraščiuose, bet ir dygstanti tiesiog iš asfalto. Nuotraukose – ne tik tako pakraščiuose vešinti žolė, bet ir augalai, stumiantys savo šaknis tiesiai per asfaltą. Keliamas klausimas: ar tokia vaizduotę pranokstanti augmenija – naujas tvarios infrastruktūros etapas, ar visgi akivaizdus brokas? Sulaukusi gyventojų klausimų, „Raseinių naujienų“ redakcija kreipėsi į valstybinę įmonę „Via Lietuva“, atsakingą už šio objekto priežiūrą. Atsakymus pateikė bendrovės Komunikacijos skyrius.
Pasak „Via Lietuvos“, žolės augimas tarp skirtingų medžiagų – tarkime, tarp asfalto ir betono – esą yra natūralus reiškinys, kylantis dėl smulkių plyšių, į kuriuos patenka augalų sėklos. Tačiau žolės dygimas tiesiog iš asfalto, kaip matyti nuotraukose, tokia „norma“ jau nebevadinamas. Tokiu atveju kalbama apie defektą – ne apie gamtos viršenybę, o apie statybos kokybės trūkumus.
Tako konstrukcija buvo suprojektuota dar 2012 metais. Pagal tuo metu galiojusius techninius reikalavimus, projekte numatytas 5 cm storio asfalto sluoksnis, 15 cm skaldos pagrindas ir 25 cm šalčiui atsparių medžiagų sluoksnis – iš viso 45 cm storio danga. „Via Lietuva“ teigia, kad tokia konstrukcija tuo metu atitiko normatyvus, tačiau apie tai, ar sprendiniai išliko tinkami ilgalaikei eksploatacijai, užsimenama jau rezervuotai.

Objektas vis dar yra garantinis – ši garantija galioja iki 2029 metų rugpjūčio. Pasak „Via Lietuvos“, visi statybos darbų objektai, kuriems taikoma garantija, yra tikrinami kasmet. Minėti defektai buvo užfiksuoti, tačiau šiuo metu dar tik „sprendžiamos jų ištaisymo sąlygos“.
Tako statybos darbai prasidėjo 2019 metų balandį, o faktiškai užbaigti – 2020 metų rugpjūtį. „Via Lietuvai“ objektas buvo perduotas tik po dvejų metų – 2022-ųjų rugpjūtį. Iki perdavimo, anot įmonės, rangovas savo sąskaita šalino darbo trūkumus, bet nuo to laiko – daugiau nei dvejus metus – jokių papildomų tvarkymo darbų neatlikta. Ne kosmetinių, ne esminių. Ir tai – nepaisant aiškiai matomų problemų.
Gyventojams rūpėjo ir kita pusė – ar projekte buvo apskritai numatyta apsauga nuo augalijos plitimo, šaknų poveikio? Komunikacijos skyrius atsakė: ne. Nei geotekstilė, nei borteliai, nei kitos apsauginės priemonės nuo augalų invazijos nebuvo įtrauktos į projektą, o statybos metu neįrengtos. Esą tuo metu tokios technologijos dar nebuvo plačiai naudojamos, o ir šiuolaikinės priemonės neva negarantuoja rezultato. Tai reiškia, kad nuo pat pradžių nebuvo numatyta, kaip takas atlaikys greta augančių medžių poveikį. Deformacijos, kurios jau akivaizdžios kai kuriose atkarpose, projektavimo metu nebuvo įvertintos.
Darbus šiame objekte atliko bendrovė UAB „Žilinskis ir Co“. Pagal galiojančią garantiją, visi defektai, atsiradę dėl netinkamai atliktų darbų, turi būti šalinami rangovo lėšomis.
Už tako priežiūrą šiuo metu atsakinga AB „Kelių priežiūra“ – ta pati įmonė, kuri rūpinasi visais valstybinės reikšmės keliais ir jų priklausiniais. Į šią priežiūrą patenka ir želdinių šalinimas, ir asfalto būklės stebėjimas bei defektų tvarkymas.
„Via Lietuva“ tvirtina, kad kapitalinis remontas nėra planuojamas – esą garantinis laikotarpis leidžia problemas spręsti rangovo sąskaita. Tačiau iš gyventojų perspektyvos visa tai skamba kaip atidėliojimas. Brokas matomas jau dabar – bet realaus judesio link sprendimo kol kas nematyti.
